inspiration

5 saker som gör höstmörkret lättare

 

Jag har alltid trott att jag inte påverkas av vädret. Det har varit naivt. Det gör jag. Det är lättare att vara solig i sinnet när vädret är likadant. Och likaså är det med den mörka årstid som nu väntar på oss likt en skräckinjagande clown i en gångtunnel.

Den känns jobbigt att erkänna men jag tycker att mörkret blir tyngre och tyngre för varje år som går. Trots att jag är en morgonpigg person så var denna morgon tuff att ge sig i kast med. De var ett kompakt mörker som när gryningen kom övergick i regntunga skyar som lagt sig som en blöt filt över hela min värld utanför. Mina drömmar om att att spendera det mörka årstiden på en plats där det är ljust gör sig påmind.

Ok, men i väntan på den drömmen så gäller det att göra det bästa av situationen. Det här är det jag ska försöka göra för att hålla humöret och energin på topp:

  • Fånga ljuset. Vistas utomhus mitt på dagen då det finns lite dagsljus, för att fylla på D-vitaminförrådet som sinar under vintern. Låga nivåer gör en trött.
  • Se fördelarna. Välkomna mörkret genom att utnyttja mysigheten i det. Tända ljus. Kura ihop under en filt och kolla på bra filmer eller serier. Just nu har jag börjat se på serien Blacklist, perfekt höstfördriv.
  • Mer frukt. Även om det tar emot så ska jag försöka byta ut sötfikat mot frukt, det ger mer energi. Men när det är deppigt finns det ju inget härligare än att gotta sig i kakor och godsaker. Så vi får se hur det går.
  • Skratta mer. Det spelar ingen roll vad det är för skratt, alla typer av skratt är positiva för kroppen och ger energi. Jag ska varje dag leta upp roliga klipp på youtube som får mig att skratta. Det här gamla klippet har jag sett massor av gånger men jag viker mig ändå dubbel av skratt varje gång, trots att klippet verkar vara fejk (vilket iofs är tur). Kattfilmer får mig också alltid på gott humör.
  • Mer motion. Att tvinga mig ut och röra på mig lite varje dag gör gott och får mig att må bra. Jag vet att det är underbart att komma in igen efter en promenad i skitväder. Det är jobbigt att ta sig ut, men jag ska fokusera på känslan efteråt. Att hitta någon att göra det tillsammans med är såklart det bästa så att en kan trigga varandra.

Om det hjälpte får jag återkomma med efter vintern. Har du några fler tips på hur vi kan göra mörkret lättare?

//Sofia ♥

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

10 Comments

  • Reply Johanna 17 oktober, 2016 at 09:07

    JA! Till alla tips. Men särskilt att se fördelarna! Uppväxt i Jämtland är jag itutad sen barnsben att om det är fint väder måste en gå ut! Och om jag egentligen känner för att vara inne fast solen skiner får jag så galet dåligt samvete. Därför är mörker, regn, blåst och snöstorm min bästa kompis när det gäller att få vara inne och kolla på teve! =)

    • Reply Sofia Brolin - hildas.se 19 oktober, 2016 at 09:24

      Tack! Ofta finns det massor av fördelar, det gäller bara att lära sig att se dem.
      Håller med om det där med att få dåligt samvete med att stanna inne. Det är skönt att kunna stanna inne med gott samvete. 🙂
      Kram Sofia

  • Reply Emma 17 oktober, 2016 at 14:40

    Mitt tips förutom dina, är att lära sig nya saker! Gå en kurs i nåt som du är intresserad av, ta tag i tanken ”nån gång ska jag…” behöver inte vara stora saker. Den hör terminen har jag börjat en buggkurs och det är SÅÅ roligt! Så det är mitt tips!

    • Reply Sofia Brolin - hildas.se 19 oktober, 2016 at 09:25

      Bra tips! Det är ett jättebra tillfälle att fokusera på nya inspirerande områden. Så himla kul med din buggkurs. Stort lycka till! 🙂

  • Reply Asts 17 oktober, 2016 at 22:19

    Ja det där med att mörkret blir jobbigare med åren stämmer allt in på mig. D-vitamin ska vara bra sägs det.
    Något som hjälper mig är min braiga pannlampa. Tack vare den kan jag ta långpromenader i skogen och i naturen även när det är mörkt. Och det har hjälpt mig så mycket. Innan pannlampan blev det bara långpromenader på helgen, mott på dagen.
    En resa till något ställe med mer ljus någon gång under vintern hjälper också en del.

    • Reply Sofia Brolin - hildas.se 19 oktober, 2016 at 09:27

      Helt rätt. D-vitamintillskott har jag börjat äta. En bra pannlampa kan verkligen göra underverk. Det är stor skillnad på en dålig och en bra. Jag har också möjlighet att gå ut mitt på dagen även på veckorna, jag ska försöka bli duktig på det. Och en resa till ljuset känns riktigt lyxigt och bra. Tack för dina tips! 🙂
      Kram Sofia

  • Reply Christin 19 oktober, 2016 at 12:14

    Jag var också naiv, trodde jag klarat mig undan. Men hösten är fortfarande ung och när himlen är så grå och låg att det känns som att bo i en plåtburk, börjar även jag skruva på mig. Håller verkligen med om att fånga dagsljuset och motion är AO. Min lillebror gick till en läkare en gång på vintern för att var så trött och fick för sig både den ena och den andra hemskheten. Visade sig att han hade oroväckande låg nivå av D-vitamin. Så kosttillskott kan också vara en idé!

    • Reply Sofia Brolin - hildas.se 19 oktober, 2016 at 13:31

      Ja, det känns verkligen som inne i en plåtburk. jag tycker att mitt tålamod med mörkret minskar för varje år som går. D-vitamin är viktigt. Våra grannar jobbar inom vården och pratar ofta om D-vitamin, så jag började äta förra veckan. Hoppas att det håller energinivån uppe. Skönt för din bror att det var så pass ”enkelt löst”. 🙂

  • Reply Wilda 20 oktober, 2016 at 08:17

    Ja fy vad det är tufft nu med det grå och mörkret som blir allt tätare. Jag försöker fånga allt ljust som går. Mest letar jag efter färger, går ut och går, pysslar, läser, låter maten ta tid att laga, bakar och mediterar.

    • Reply Sofia Brolin - hildas.se 21 oktober, 2016 at 06:58

      Det är en bra idé det där med att leta efter färger. Jag brukar kompensera med extra färgglada klänningar eller strumpbyxor på dagarna. Även om det är grått så känns det roligare. Att låta maten ta tid att laga är också fint. 🙂

    Leave a Reply