minimalism

5 sätt att minska bruset

 

Jag har funderat ett tag på det här med att vi har sådana otroliga mängder med brus runt omkring oss. Det är massor av brus i form av informationsflöden och intryck som våra hjärnor ständigt tvingas hantera. Flödet och bruset kan liknas vid att någon stod och sprutade med en vattenslang rakt i ansiktet på dig. Det är otrevligt och det blir svårt att andas. Så det är ju inte konstigt att vi känner oss trötta och irriterade.

Genom att ta bort så mycket som möjligt av det onödiga bruset så skulle man förenkla livet och tillvaron väldigt mycket. Och dessutom får man tid och energi över till att fokusera på och göra det som man gillar allra mest istället. Den tanken tilltalar mig mycket.

Att ständigt bli avbruten gör att man aldrig riktigt kan fokusera på det man gör. Blir man avbruten i en tanke eller ett arbete som kräver din fulla tankekraft så tar det upp till 25 minuter igen för hjärnan att återgå till fullt fokus. Med alla avbrott som man drabbas av hela tiden är det inte så svårt att räkna ut att fokuset aldrig hinner att bli 100%.

 

Hur kan man då minska bruset och alla störningsmoment?

Det finns miljontals valmöjligheter, informationsflöden och saker att konsumera så det gäller att hitta ett sätt att bemästra dem så att de inte äter upp din tid.

 

1. Sätt begränsningar

Man kan tycka att det kanske inte ska behövas när man är vuxen. Men ibland är det exakt det som behövs för att få lite ordning på torpet. Sätt begränsningar för exempelvis hur många du ska följa på Instagram, eller hur många böcker du ska ha i din ägo och på din att-läsa-lista. Vill du följa något nytt konto innebär att du först måste avfölja någon annan. Det är inte så konstigt alls, intressen förändras och konton blir mer eller mindre intressanta, och är de inte intressanta för dig så ska de inte ta upp ditt flöde och din tid. Skaffa heller inga fler böcker förrän du läst ut dem du redan har och lagt dem till handlingarna. Väldigt få böcker behöver egentligen sparas efteråt. Att ha en stor trave böcker som du tänker läsa är ett typiskt exempel på brus som stör ditt sinne.

Det kommer alltid att finnas mer information än vad du klarar att konsumera. Så att sätta gränser för sig själv kan vara ett sätt att njuta av det du faktiskt tar del av just nu, och inte bara måste stressa igenom för att få det gjort.

 

2. Minska dina förvaringsytor

Att ha stora ytor att förvara saker på innebär att du har stora ytor att fylla med saker. Och har man stora ytor så är det enkelt att fylla dem. Ser man till att begränsa lagringsutrymmen så begränsar man samtidigt sitt samlande och sin konsumtion. Ta bort galgar i din garderob och se till att det bara är på hängarna dina kläder får hänga. Då måste du byta ut något om det kommer in något nytt. Ta bort hyllplan i garderob eller skåp, för att minska staplandet på höjden. Ha bara små resväskor, vilket tvingar dig till att packa smart och effektivt när du reser. Behöves det verkligen en extra garderob eller ett nytt skåp för att skorna ska få plats – eller är det så att det är för många skor? Om du begränsar dina förvaringsutrymmen kommer du ganska snart att märka vad du verkligen behöver.

 

3. Utvärdera och granska din garderob och dina saker varje dag

Ha ständigt dina granskande glasögon på dig. Allt som du möter med blicken i ditt hem och din omgivning ska granskas. Är det/den verkligen något som tillför något i mitt liv? När du klär dig varje morgon, granska plaggen du ändå kollar på och se om de platsar i din garderob. Ligger där sommarkläder fast att det är vinter? Lägg undan dem. När du lagar mat i köket, granska varje redskap som du ser när du ändå tittar i dina lådor. Ta bort allt som inte har där att göra.

 

4. Spara inga onödiga filer

Hemma och på jobbet kan det vara enkelt att se att det är skräpigt och rörigt, och kan därför vara enklare att rensa bort. Den den digitala röran syns inte på samma sätt – men den har samma störande effekt. I din dator finns det massor av filer. Säkert också en hel del onödiga. Hur ser det exempelvis ut på datorns skrivbord? Är där fullt med filer? Städa undan så att du möts av ett rent intryck varje gång du ska starta. Fotograferar du? Hur agerar du när du laddar över dina bilder. Sparar du på alla bilder som är snarlika? Rensa bort alla onödiga bilder och spar endast de bästa och de som du verkligen vill ha. Du behöver inte 10 olika bilder med pyttesmå variationer, på en och samma sak.

 

5. Stäng av notifieringar

Telefonen har nästan helt slutat att störa mig eftersom jag inte längre har några notifieringar eller aviseringar kvar. Jo, ringer det någon så hörs det såklart. Men det är sällan ringandet som är problemet. Det är alla appar som söker efter uppmärksamhet med pling och brickor som ploppar upp och som får displayen att blinka till. Det stör mer än man nog kan tro. När jag tog bort mina så var det en stor befrielse och jag slapp bli avbruten varje gång något hände.

 

Har du fler tips på hur man kan minska bruset?

//Sofia ♥

 

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

25 Comments

  • Reply Angeliqs 23 mars, 2017 at 07:42

    De här inläggen är kanske det största du bidrar med!! Jag får mug en tankeställare. Behöver vara snällare mot mig själv. Prioritera hårdare. Nyss la jag ut 25 delar servis. Jag ropade hem den på auktion i ren kärleksaffekt för de underbart målade snirkliga detaljerna – men den gör mig knappast lycklig. Hur rolig midfagen blir beror mer på andra saker.

    • Reply Sofia Brolin - hildas.se 28 mars, 2017 at 14:33

      Det största jag bidrar med. Det känns fint! Det tänker jag fortsätta med. 🙂
      Oj, oj … jag vet inte hur många sådana där ”kärleks-affekt-inropningar” jag gjort under årens lopp. Många. Jag har också gjort mig av med dem igen. Jag saknar dem inte en sekund. Det lustiga är att jag inte ens minns merparten av dem.

  • Reply Annelie 23 mars, 2017 at 09:19

    Hej! Vilket bra inlägg. Ska försöka stänga av ännu fler notifieringar. Två tips från mig är att stänga av mailnotifieringar även på datorn. Outlook som används av många är ju programmerat att visa ett litet pop-up fönster när det kommer ett mail (och i värsta fall säga PLING) men båda går att stänga av.

    Sedan brukar jag försöka att inte automatiskt kolla telefonen så fort jag kan. Sitter jag på bussen så tittar jag ut genom fönstret istället. Sedan behöver man ju kolla ibland, och man vill ju kolla också, så något förbud är inte min melodi. Men jag försöker få bort att det ska kollas bara för att man kan.

    • Reply Sofia Brolin - hildas.se 28 mars, 2017 at 14:36

      Tack! Ja, ditt mejltips är bra. Jag har börjat stänga ner mejlen helt och hållet vissa perioder på dagen. Det är en stor befrielse faktiskt.
      Och det där oskicket med att kolla telefonen varje ledig sekund – det känner jag igen. Jag försöker också att jobba emot den impulsen även om det är svårt ibland. Jag lämnar även telefonen hemma när jag går ut på promenad. Också befriande. Tror inte heller på förbud. Men begränsningar kan jag behöva för att få bukt med vissa beteenden. 🙂

  • Reply Stella Scott 23 mars, 2017 at 13:34

    Alla notifieringar går ju fetbort! Fullt såg dopaminberoende är jag inte. 😉 Jag har knappt telefonen på, hahahahah!

    Har du läst Marie Kondos bok? Med hjälp av hennes metod rensade ut mängder av böcker och säkert två tredjedelar av min garderob. Befriande!

    • Reply Sofia Brolin - hildas.se 28 mars, 2017 at 14:40

      Ja, notifieringar är ett fördärv. 🙂
      Japp, jag har läst. Gillar stora delar av hennes tankar och tips. Alla sätt som kan hjälpa till att rensa och bli befriad är bra. 🙂

  • Reply Katta - Bucketlife.se 23 mars, 2017 at 17:20

    Väldigt bra tips och särskilt det här med filerna tar jag till mig. Ska bara orka rensa bakåt – mycket att gå igenom!

    Har haft en period med lite för mycket instagramkonton och har nu avföljt ett gäng. Det blir verkligen för mycket av allt ibland, särskilt stories blir ju ohanterligt när man inte kan prenumera bara på vissa. Kollar inte alls på dem nu pga det.

    Så sugen på att rensa nu att jag till och med börjat rensa hos pappa. Haha, hoppas han inte blir sur 🙂

    • Reply Sofia Brolin - hildas.se 28 mars, 2017 at 14:42

      Jag vet … det är dödens att sitta med alla gamla filer. Men väldigt skönt. Jag gör det ibland när jag känner mig för oinspirerad för att göra något annat konstruktivt. Med bra musik i bakgrunden så går det som en dans. Men det finns helt klart rätt många tusen att gå igenom.

      Haha, hoppas att din pappa ser fördelarna och blir inspirerad. 🙂

  • Reply Marika Wettervik Savarino 24 mars, 2017 at 12:24

    Så tankvärt. Jag är så glad att jag hittat till din blogg som stämmer överens med vart jag vill komma. Jag avföljde precis en sjuk mängd konton på instagram. Den här typen av läsning skulle jag gärna ha i bokform. Även om det i så fall skulle bli en till i min hylla 😀

    • Reply Sofia Brolin - hildas.se 28 mars, 2017 at 14:44

      TACK! Så glad jag blir. Det är ingen omöjlighet att det blir någon form av bok i framtiden. Jobbar på det… 😉
      Kul att du hittade hit. Varm välkommen! 🙂

  • Reply Pia 25 mars, 2017 at 10:03

    Jättejättebra tips!! Jag har också gjort så med alla notifieringar på telefonen tex. Och på datorn rensade vi och organiserade om efter nytt system , fast behöver nog gå över det igen!
    Har digitaliserat mycket också, sparade ju massa papper och hade pärmar fulla, och tips och sånt man sparade, men scannade det mesta och sparade antingen på datorn eller på Evernote, så kan jag komma åt när jag behöver från flera enheter.
    Sant som du säger också, att man behöver granska lite då och då också, för ofta smyger det sig in grejer, kläder eller vad det nu kan vara, igen!
    Hoppas du får en skön helg!

    • Reply Sofia Brolin - hildas.se 28 mars, 2017 at 14:47

      Tack! Ja, notifieringarna fattade jag inte hur skönt det vara att göra sig av med förrän jag hade gjort det.
      Så bra att scanna in viktiga papper. Finns ju ingen anledning att de ska samla damm i pärmar.
      Jag har inte testat Evernote, men varit lite nyfiken på det. Det gäller att hitta rätt system som man trivs med.
      Ja, jag gillar att granska hela tiden. Vissa saker måste mogna fram och på så sätt står jag inte still utan fortsätter processen.
      Tack, jag hade en fin helg. Hoppas att du också hade det och dessutom får en fin vecka. 🙂

  • Reply Jenneli 25 mars, 2017 at 17:14

    Håller verkligen med. Genomförde en helrensning för några månader sedan då jag gjorde mig av med nästan halva min garderob, rensade och lade upp alla mina filmer och foton i molnet samt hävde i princip allt gammalt jag hade i källaren. Det var så oerhört skönt.

  • Reply Beata Rydén 27 mars, 2017 at 21:49

    Älskar det första med begränsningar! (Fast just böcker gillar jag att ha omkring mig) Jag tror otroligt mycket på begränsningar, även om jag inte är så bra på att sätta gränser för mig själv alltid. Inom internetvärlden känns det viktigt att begränsa var man lägger sin tid och att aktivt välja vilka man följer och inte. I längden tror jag att begränsningar lindrar ångest!

    • Reply Sofia Brolin - hildas.se 28 mars, 2017 at 14:53

      Ja, trots att man är vuxen kan det behövas begränsningar. Och självklart ska du ha böcker omkring dig om det är det som gör dig glad. 🙂 Det gäller att prioritera och spara på det som verkligen tillför livet något och inte bara samlar damm. På nätet tror jag också att det är särskilt viktigt – där kan timmarna lätt bli många utan att man egentligen åstadkommit något alls. Puh!

  • Reply Wilda 28 mars, 2017 at 08:36

    Jätteviktiga tips! Tack! Många gör jag redan. Sen tror jag på att sätta en klocka för att begränsa, eller ha program som stänger ner, för att begränsa tiden vid datorn. När jag begränsar mitt datorjobb till vissa timmar (och stänger av Internet när jag inte behöver det) märker jag stor skillnad.

    • Reply Sofia Brolin - hildas.se 28 mars, 2017 at 15:01

      Ja, det är märkligt att man ska behöva begränsningar som vuxen. Men jag tror att det är bra – och nödvändigt ibland. Jag har testat att jobba efter Pomodoro-metoden och det gillar jag också. Det är tidsindelade block. Det är bra för struktur och fokus. 🙂

  • Reply Wilda 28 mars, 2017 at 08:36

    Jätteviktiga tips! Tack! Många gör jag redan. Sen tror jag på att sätta en klocka för att begränsa, eller ha program som stänger ner, för att begränsa tiden vid datorn. När jag begränsar mitt datorjobb till vissa timmar (och stänger av Internet när jag inte behöver det) märker jag stor skillnad.

    • Reply Sofia Brolin - hildas.se 30 mars, 2017 at 18:31

      Ja, det behövs nog sättas upp tydliga begränsningar gällande det. En timer är bra. Jag märkte ju vilket fokus jag fick när internet inte funkade här härom morgonen. Det är en nyttig insikt.
      Kram Sofia

  • Reply Malin 28 mars, 2017 at 17:08

    Tack för ett fantastiskt tänkvärt inlägg! Jag har de senaste månaderna fått som vana att läsa en bok istället när handen börjar dras mot telefonen. Fysiska böcker känns snällare mot hjärnan än telefonen. Och så har jag en regel att inte titta på telefonen öht sista timmen innan jag går och lägger mig. Det har ökat mitt välbefinnande.

    Jag får mycket inspiration av dina inlägg om utrensning. Speciellt vill jag tacka för tipset om podcasten the Minimalists. Den är bara så himla bra! Jag har rensat ett bra tag här hemma och för varje kasse som försvinner blir jag mindre sentimental kring mina saker och har lättare att ta det ett steg längre. Mindre saker leder definitivt till
    mindre brus. Tack för dina kloka tankar!

    • Reply Sofia Brolin - hildas.se 26 april, 2017 at 09:38

      Tack Malin och ursäkta för sent svar. Har helt enkelt missat din kommentar – i bruset. 😉
      Det är märkligt att man ska behöva ”lära sig läsa” på nytt efter att telefonen tog över. Det är verkligen ett motstånd, och det känns jobbigt. Jag kämpar för fullt.
      Det är en väldigt bra regel med att inte titta på telefonen 1 timma innan sängdags. Jag gör det också ibland och jag slås varje morgon av känslan att jag mår bättre än de morgnar där jag kollat på telefonen precis innan sängdags. Men så vissa kvällar faller jag igenom och kan inte låta bli. Starkt gift det där …

      Kul att du får inspiration och upptäckte podcasten. Den är bra och jag får också många tips från den. Och även mycket bekräftelse på att det liv jag nu valt att leva är rätt.

      Jag önskar dig en fin dag! 🙂

  • Reply Karin 25 april, 2017 at 10:20

    Bra inlägg, och jag blev lite stolt över mig själv eftersom jag precis rensade Bloglovin från de bloggar jag inte längre uppskattar 😉 Din var en som fick bli kvar!

    • Reply Sofia Brolin - hildas.se 26 april, 2017 at 09:39

      Tack, visst är det skönt att rensa – på alla områden. Eftersom intressen och fokus ändras i livet behöver man rensa de konton man följer, med jämna mellanrum. Tack så mycket för att jag fick bli kvar Karin, det känns hedrande. 🙂

  • Reply Minimalism - vad är det egentligen? - Hildas 22 augusti, 2017 at 09:46

    […] 5 sätt att minska bruset […]

  • Leave a Reply