mitt liv

Den långa vandringen

 

Snart ska jag utforska, för mig, ett lite nytt område. I tio dagar inklusive en lång tågresa norröver ska jag vandra en etapp av Kungsleden; mellan Abisko och Nikkaluokta tillsammans med två vänner. Som jag tidigare skrivit så gillar jag inte att springa, men jag gillar att gå. Och jag har inga problem att gå långa sträckor på de dagsvandringar jag och min man hittills gjort. Men visst blir det lite skillnad att vandra elva mil, att vandra varje dag i sju dagar och samtidigt bära allt jag behöver på ryggen. Kommer jag att orka det?

Jag har samlat ihop all utrustning jag behöver och har nog koll på det mesta (som jag tror att jag borde ha koll på). Svårast att planera är maten. Hur mycket äter en under dessa dagar egentligen? Och eftersom jag vill packa så lätt som möjligt tänker jag också på vikten av maten. Mat som mättar men inte väger så mycket är alltså det jag planerar för.

Hos Angeliqa som driver Vandringsbloggen så finns massor av matnyttig information för en nybörjare som mig och där har jag lärt mig mycket. Men som nybörjare suger jag i mig all möjlig information. Jag vet inte exakt vad jag kan komma att vänta mig av det här äventyret. En stor utmaning, utöver själva vandringen, blir att vara borta från mitt jobb i 10 dagar. Det har aldrig tidigare hänt på de 6 år jag som varit egenföretagare. Det blir en nyttig utmaning.

Har du gjort långvandringar? Har du några tips, erfarenheter eller något du tycker att jag borde tänka på?

//Sofia ♥

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

16 Comments

  • Reply Tina 29 augusti, 2016 at 07:27

    Frystorkat! Finns inget som slår det när det kommer till vikt och smakmässigt är det helt ok. Det kostar såklart men som sagt, ska du bära på mat för tio dagar är det nog det enda vettiga alternativet. Jag har testat flera olika märken och Blå band har bäst påsar (formen och markeringar på insidan). Lycka till!

    • Reply Tina 29 augusti, 2016 at 07:29

      Kom på att om du har tid så kan du torka mat själv också 🙂

      • Reply Sofia Brolin - hildas.se 31 augusti, 2016 at 08:18

        Tack för tips Tina! 🙂
        Jag har ett par påsar med frystorkat nerpackade. Även några påsar med pulversoppor finns. Tiden att göra det själv finns inte, jag reser på fredag. Men det ska blir väldigt spännande detta.

  • Reply Magnus i Lilla Sundby 29 augusti, 2016 at 07:39

    Ha en riktigt trevlig vandring!
    Mina bästa tips är att byta strumpor ofta, tvätta fötterna ofta för svettiga fötter får lättare skoskav. Sen om du känner dig extra sliten så borsta tänderna för det har en magisk förmåga att pigga upp när man är trött.

    • Reply Sofia Brolin - hildas.se 31 augusti, 2016 at 08:24

      Tack Magnus! Det där om fötterna har jag tänkt på mycket. Är verkligen rädd om dem. Kommer att ha dubbla ullstrumpor. Ska tvätta och smörja in fötterna varje kväll har jag planerat. Det där om tandborstningen var smart. Har inte ens tänkt på det. Det ska jag verkligen ta med mig och tillämpa om tröttheten sätter in. 🙂

  • Reply Rania {Rowan Tree} 29 augusti, 2016 at 13:04

    Tejpa hälarna och ha en tunn strumpa under vandringsstrumpan! Justera skor eller väska så fort något känns knas. Snöra om, packa om för bättre balans, spänn åt eller släpp på remmar. Ta små pauser ofta och ha med choklad 😀 Och får du blåsor, låt dem va – gör inte hål i dem!

    • Reply Sofia Brolin - hildas.se 31 augusti, 2016 at 08:26

      Tack för tips Rania! Jag har en tunnare ullstrumpa under vandringsstrumporna, tänkte jag. Är det bra tror du?
      Ja, det gäller att fixa till allt som inte känns bra längs vägen. Jag känner mig lite orolig över väskans tyngd på 13 kg. Men jag är tjurskallig så det ska nog gå bra. Vikten kommer dessutom att minska för varje dag allt eftersom vi äter. Choklad har jag laddat med. 5 kakor med mörk choklad med havssalt. 🙂

  • Reply Finurliga fröken 29 augusti, 2016 at 16:08

    Åh så spännande! Precis sånt som jag vill göra. Ska bli så roligt att få höra om din upplevelse sen. Kram

    • Reply Sofia Brolin - hildas.se 31 augusti, 2016 at 08:27

      Ja, det ska verkligen bli spännande. När jag fick frågan om jag ville följa med sa jag JA utan att ens tänka. En sådan upplevelse kan jag inte missa. Jag kommer att skriva om det när jag kommit hem. 🙂

  • Reply Asta 29 augusti, 2016 at 17:50

    Snabb energi. För plötsliga blodsockerfall – typ torkad frukt eller choklad. Men det har hon säkert skrivit om på vandringsbloggen.

    • Reply Sofia Brolin - hildas.se 31 augusti, 2016 at 08:29

      Tack för tips Asta! Jag har packat ned 5 chokladkakor och en påse med torkad frukt. Det kommer nog att komma väl till pass när humöret sviktar. 🙂

  • Reply The Swedish Wildflower 30 augusti, 2016 at 18:11

    Vilken spännande utmaning Sofia. Heja dig! Det kommer säkert vara jobbiga stunder men framförallt tror jag att det kommer att vara en fantastisk upplevelse och en skön känsla av stolthet över att du fixade det. Ha en trevlig vandring! 🙂

    Kram Lotta

    • Reply Sofia Brolin - hildas.se 31 augusti, 2016 at 08:30

      Tack! Det känns verkligen som ett spännande äventyr jag har framför mig om bara ett par dagar. Jag tror nog att det kommer att gå både upp och ner inombords. Det blir en intressant mental utmaning detta. 🙂
      Kram Sofia

  • Reply Pia 31 augusti, 2016 at 16:16

    Dubbla strumpor med en nylonstrumpa innerst och ullstrumpa utanpå. Ta med skavsårsplåster, ficklampa och sporttejp som du kan tejpa dina fötter med t.ex. Om du exvis har höga fotvalv så kan kängan skava på ovansidan av foten, alltså bör du tejpa där. Undvik bomullstrumpor. Lufta fötterna då och då och fila, smörj och massera dom emellanåt. Det vore trist om skavsår etc sätter stopp för vidare vandring. Och använd inte helt nya skor/kängor.

    • Reply Sofia Brolin - hildas.se 1 september, 2016 at 12:01

      Tack för dina tips. Jag tar dem med mig. Fötterna ska jag ta hand om som mina bästa vänner. Det är de som ska bära mig och det är viktigt att de är på gott humör. 🙂

  • Reply Cajsa 4 september, 2016 at 20:45

    Det är så otroligt fint däruppe! Hoppas vädret visade sig från sin bästa sida:)

  • Leave a Reply