Livet

Min vandring längs vackra Kungsleden

vandring Kungsleden

Nu har jag kommit ikapp med alla beställningar och mejl som väntade på mig efter 10 dagars frånvaro. Jag har också hunnit landa lite i vardagen igen. Men jag tror faktiskt att jag är lite mer harmonisk nu än innan jag åkte för att vandra Kungsleden. Resan hade en lugnande inverkan på mig. Den enda uppgiften som fanns varje dag var att vandra och att äta. Inget mer. Och det var precis lagom. Och till och med lite körigt emellanåt. Med en ostressad människas mått mätt alltså.

kungsleden-1

Vad jag har förstått har det varit rena rama högsommaren på hemmaplan. Vi har också haft toppenväder, i alla fall vandringsmässigt. Temperaturen har pendlat mellan -5 och +12 grader. Vi har gått i regn, snö och hagel men också i strålande sol, vindstilla och hård vind. Vi har upplevt all väder, och eftersom det ibland är tvära kast har vi uppleva allt på en och samma dag. När en är rätt klädd spelar det faktiskt ingen roll hur vädret är. Och vi har ju fått komma in i en stuga varje kväll där vi kunnat elda och torka det som varit blött.

kungsleden-12

Stugorna vi bott i drivs i Svenska Turistföreningens regi. De har varit enkla men fina. Under 5 dygn hade vi ingen tillgång till el, rinnande vatten eller avlopp och såklart inte internet. I stugorna har alla hjälpts åt med att hugga ved, elda i kaminerna och bära in vatten. Det var verkligen behagliga dagar. Jag visste att jag inte kunde nå någon och ingen kunde heller nå mig. En väldigt avkopplande känsla.

kungsleden-2

Att vara utan kontakten med omvärlden och min konstanta uppkoppling mot internet kändes ovanligt bra. Och även nu när jag kommit hem har jag försökt hålla det på en lagom nivå. Jag har utfört mitt arbete, som ju kräver internet och dator, men inte så mycket mer än så. Jag har lämnat telefonen hemma när jag gått ut en sväng utan att känna den minsta stress över det. Det tänker jag fortsätta med.

kungsleden-14

Allt som behövdes bar jag på ryggen. När vandringen började vägde väskan drygt 13 kilo, när jag kom fram till slutmålet vägde den knappt 9 kilo. Det var otroligt svårt att packa, men med facit i hand så gjorde jag det rätt så bra. Några enstaka prylar såsom regnbyxor, en stor tandkrämstub och en fotfil var onödiga så här i efterhand. Men så gott som all mat jag hade med mig gick åt. Vi lagade fantasifulla rätter varje kväll. Maträtter med smakkombinationer som vi aldrig någonsin kommit på tanken att laga om vi varit hemma. Men där och då smakade det otroligt gott. Och kändes väldigt lyxiga. Vi skämtade om att vi skulle göra en kokbok när vi kom hem. Den skulle heta ”Desperata fjällrätter – Om att koka soppa på en spik”.

kungsleden-8

Tidpunkten då vi valde att åka var verkligen perfekt. Hösten med all sin färgprakt hade anlänt. Grönt, gult, orange och rött. I kombination med de turkosa vattendragen såg det nästan overkligt ut ibland. Nästan som i en saga. Stora delar av lederna var jag tvungen att gå och titta var jag satte fötterna för att inte falla omkull, vilket gjorde det omöjligt att titta på utsikten och gå samtidigt. Därför stannade jag upp, många gånger längs vägen, för att bara titta, njuta och ta in alla vackra vyer.

kungsleden-5

En av de stora målen med resan var att för första få gången uppleva norrskenet. När vi skulle befinna oss på en av de norrskenssäkraste platserna i Sverige, vore det ju katten om vi inte skulle få uppleva det. Vi höll oss uppe på nätterna för att vänta in det spektakulära skenet.

Första natten var det för molnigt. Några ynka små luckor fanns det i molntäcket och hoppet var stort. Men efter idogt väntande fick vi ge upp och gå och lägga oss. Andra natten var det samma visa, molnen var täta men vi höll oss ändå uppe ifall något skulle ske. Så blev det inte.

Den tredje natten var förhållanden perfekta. Dock var vi trötta efter de två tidigare nätterna då vi hade hållit oss uppe, så vi gick och lade oss tidigt och somnade innan klockan nio. Men jag ställde ändå alarmet på klockan elva, så att jag inte skulle riskera att missa något. När klockan ringde var jag så trött att jag inte visste vad som var upp eller ner. Men det var ju trots allt norrskenet jag jagade, så jag släpade mig upp i stugan och spanade ut genom alla fönster. Natten var verkligen perfekt. Himlen var becksvart med miljontals lysande stjärnor. Det var otroligt vackert. Jag orkade hålla mig uppe i tjugo minuter, sedan var jag tvungen att krypa till sängs igen eftersom jag kände mig febrig och lite krasslig. Jag hade inte råd att riskera att bli sjuk till dagen efter då ytterligare en lång sträcka skulle vandras.Jag somnade och sov som en sten hela natten.

På morgonen skiner solen från en klarblå himmel och isen har lagt sig i viken. På trappan utanför stugan möter jag en äldre man som frågar om jag såg det vackra norrskenet vid midnatt … De orden kändes vill jag lova.

kungsleden-3

De två följande nätterna var det återigen ett tjocka molntäcken som gjorde det omöjligt att kunna skåda ett norrsken. Natten som kom därefter blev lite speciell eftersom vi fick ge oss ut och leta efter en man som var försvunnen på kalfjället. Efter några timmar slutade den historien dock lyckligt, men vi kände oss pigga efter äventyret, trots att klockan var efter midnatt.

Himlen var täckt av moln även denna natt. Men jag och min vän Katrien kände att tiden för norrsken började rinna iväg. Så vi valde att stanna uppe, trots en dålig prognos. Vi klädde oss varmt och hämtade våra filtar från sängarna och svepte om oss. Sedan satte vi oss på trappan och bara njöt av den vackra natten. Några små luckor fanns där på himlavalvet. Och hoppet är ju det sista som överger en, så vi hoppades.

Och något alldeles fantastiskt hände faktiskt. På bara 15 minuter var alla moln på himlen helt borta och över oss hade vi en otrolig stjärnhimmel. Plötsligt drog vita formationer ihop sig och började dansa ovanför våra huvuden. Skenet var otroligt starkt och lyste upp våra lyckliga ansikten där vi stod mitt ute i mörkret och hoppade och dansade. Efter en stund gav det sig och ljusgröna ”gardiner” fyllde den norra horisonten av och till. Det var en mäktig upplevelse.

Det var nog inte det starkaste norrskenet som någonsin skådats. Men det var vårt första och vi var otroligt lyckliga över det vi fick. Efter 45 minuter slöt sig himlen igen och var helt täckt av moln. Det var som om den där showen bara var för oss. Vi tackade himlen och gick i stugan och somnade nöjda. Bildbevis finns inget eftersom jag valde att njuta av upplevelsen första gången. Nästa gång kanske jag försöker fånga det på bild.

kungsleden-17

kungsleden-11

Vandringen sträcker sig genom ett väldigt varierat landskap i Lapplands fjällvärld. Vissa partier är det alpin terräng ovanför trädgränsen med fjällbjörkskog andra partier består av vackra fjällhedar som kantas av overkligt blå sjöar och höga dramatiska bergstoppar.

kungsleden-10

En av de stora vinsterna med en sån här vandring tycker jag är alla möten. Möten med människor från hela världen som också är ute och vandrar. En del är helt ensamma och den del går i grupp. De flesta av dem är väldigt öppna och vill gärna prata. Och jag älskar verkligen dessa möten. En vet aldrig vem det är en får träffa på fjället. Det är så intressant att höra deras historier om vilka de är, varifrån de kommer och vart de är på väg. I stugorna om kvällarna  i stearinljusets sken blev det många intressanta diskussioner med de personer en råkat hamna jämte just den kvällen. En del människor såg jag bara där och då och aldrig mer. En del mötte jag flera gånger under veckan. Och några fortsatte jag att hålla kontakten med via Facebook. Det är verkligen häftigt.

kungsleden-15

Jag är en stor badkruka av rang och badar i princip aldrig. I alla fall inte i Sverige, det är alldeles för kallt. Men under denna vandring har jag doppat mig i den iskalla älven 6 gånger i samband med bastubad. Och det var fantastiskt – vilket jag aldrig trodde att jag skulle få höra mig själv säga. När kroppen är så där otroligt varm av det vedeldade bastubadet och när en sedan kastar sig i det isande kalla vattnet utanför så händer något. Ett slags rus intar kroppen och en blir alldeles salig. Det var också det bästa sättet att hålla sig ren och fräsch under vandringen.

kungsleden-4

Just den vandringen som vi valde att gå var Dag Hammarskjöldsleden och merparten av den är längs Kungsleden. Den sträckte sig cirka 110 km från Abisko till Nikkaluokta, via platserna och stugorna Abiskojaure, Alesjaure, Tjäkta, Sälka, Singi och Kebenekaise. Abisko, Kebnekaise och Nikkaluokta var lite större platser där det fanns el, rinnande vatten och avlopp. På övriga platser var det en enklare standard med allt mellan 20 och 60 bäddplatser där vi sov i våningssängar i rum där vi fick elda i kaminen för att hålla värmen. Jag älskade dessa enkla stugor. Så mysiga och trevliga! Sista natten innan tåget skulle återvända hemåt spenderade vi i Kiruna där vi också åt en pizza som vi pratat om hela veckan.

kungsleden-16

En av mina lyxprylar som jag hade med mig var ett par sköna hörlurar. De är jag glad över att jag prioriterade i min packning. Jag lyssnade många timmar på musik jag älskar och nedladdade dokumentärer och program från Sveriges Radio. Mitt sällskap bestod av två vänner. Vi gick mestadels tillsammans längs lederna, men jag som gillar att vara lite för mig själv emellanåt kom på efterkälken och strosade bland bergen lyssnandes på något i lurarna. Mest hela tiden med ett leende på läpparna eftersom allt är så otroligt vackert och häftigt. Människans litenhet blir också väldigt påtaglig, jag vara bara som ett litet gruskorn där bland alla stora berg.

kungsleden-9

Varje dagsvandring varierande mellan 12 och 22 kilometer. Efter några dagar lärde vi oss att ta många pauser för att undvika tryckskador under trampdynorna. Och så var det skönt att sitta och ligga där bland bergen också. För inte hade vi någon brådska. Det enda vi behövde anpassa oss till var dagsljuset.

kungsleden-13

Bästa platsen på resan: Sälkastugorna, en underbar plats med helt fantastiska stugvärdar. Där fanns en fin bastu med lagom avstånd att ta sig ner till älven för ett dopp. Stugorna var fräscha och väldigt mysiga. Där hade jag kunnat stanna ytterligare en natt.

Sämsta platsen på resan: Jag skulle inte vilja säga att det fanns några dåliga platser på resan men om jag ska välja så får det bli Kebnekaise fjällstation. Här fanns alla faciliteter och det var bekvämt och fint. Men det passade inte alls in i den fjällvandring vi hade blivit vana vid, de fem föregående dygnen. Där var det plötsligt hundratals människor, trerätters middagar och en väldigt opersonlig känsla.

Bästa upplevelsen: Norrskenet såklart men även de uppfriskande baden i det 4-gradiga vattnet efter bastun.

Kommer du att göra det igen? Ja, definitivt. Vandring passar mig perfekt som inte gillar att springa. Jag älskade verkligen naturen och att det enda fokus som fanns vara att gå. Men nästa gång tar jag med mig min Mattias. För honom saknade jag många gånger under resans lopp.

kungsleden-7

Och som alltid när en varit iväg hemifrån en längre tid så är det underbart att komma hem. Jag uppskattar alltid mitt hem, men nu ännu mer. Tänkt att vi har rinnande vatten som kommer ur kranarna och värme från golvet. Det är lyx som inte ska tas för givet.

//Sofia ♥

Spara

Previous Post Next Post

You Might Also Like

28 Comments

• Reply sandra 15 september, 2016 at 07:57

Alltså wow, Sofia! Det både låter och ser helt magiskt ut. Ska banne mig göra samma vandring inom två år bestämmer jag nu!

• Reply Sofia Brolin - hildas.se 15 september, 2016 at 08:30

JA! Jag tycker att det är ett bra beslut du tagit Sandra! Det var verkligen en häftig upplevelse. Och för oss som älskar naturen så är det mycket -Åh och -Wow. Kameran kan liksom aldrig göra det rättvisa. Jag bistår med allt du vill veta. 🙂

• Reply Alice 15 september, 2016 at 08:28

Jag blev också sugen att vandra nu – vilka underbara bilder!!

• Reply Sofia Brolin - hildas.se 15 september, 2016 at 08:34

Det tycker jag att du ska göra. Det var en otrolig resa. Tror verkligen att du skulle gilla det. 🙂

• Reply Isabell 15 september, 2016 at 09:28

Så himla bra och inspirerande inlägg! Jag har fjällvandrat massor med gånger men bara dagsturer, nu fick jag mersmak, vore jättekul att göra något liknande 🙂 Och så kul att du äntligen fick de Norrskenet! kram!

• Reply Sofia Brolin - hildas.se 20 september, 2016 at 06:57

Tack! Jag hade också bara gjort dagsturer innan och visste inte riktigt vad jag skulle tycka om det. Men det var verkligen fantastiskt. Och det var häftigt att inse hur kroppen anpassade sig på att gå varje dag utan problem. En sak är säker; jag kommer att göra det igen. 🙂

• Reply Rania {Rowan Tree} 15 september, 2016 at 09:41

Magiskt fina bilder och vad kul att höra att du haft det så bra, och att du fått med dig mycket hem från resan i form av nya insikter och vänner! 😀

• Reply Sofia Brolin - hildas.se 20 september, 2016 at 06:58

Tack, ja det var verkligen fint att få så många fina minnen och bekantskaper med sig hem.
      Kram till dig!

• Reply MrsUniversum 15 september, 2016 at 10:42

Lugn för själen är vad bilderna visar. Så vackert med de där höstfärgerna! Själv har jag bara fjällvandrat under sommartid. Nu längtar jag ut…

• Reply Sofia Brolin - hildas.se 20 september, 2016 at 07:07

Tack snälla! Färgerna förhöjde verkligen upplevelsen. Jag är så glad att det hade börjat skifta. Jag tror att alla årstider är vackra där dock. Men jag är särskilt glad att jag slapp myggen, som ju kan vara rätt jobbiga under sommaren. 🙂

• Reply Ruth | HungryHeart.se 15 september, 2016 at 10:47

Vilket underbart inlägg och så vackra bilder du tagit! Härligt att höra att vandringen blev så lyckad och att du lyckades få uppleva norrsken. Jag skall ut på en kortare vandring till helgen och blir alldeles extra pepp på det efter att ha läst om din resa.

• Reply Sofia Brolin - hildas.se 20 september, 2016 at 07:29

Ja, jag är så glad över att jag gjorde det och vilken bonus att jag fick se norrskenet till slut. Hoppas att din helgvandring blev fin. <3

• Reply Frida 15 september, 2016 at 21:39

Vad härligt! Tack för att du delar med dig! Ser fantastiskt ut!

• Reply Magnus 15 september, 2016 at 21:47

Ni ser ut att haft en väldigt fin vandring. Många år har gått sedan jag gick samma sträcka… Kan varmt rekommendera fjällen i grannlandet, lite närmare och fantastiska vyer även där. Har verkligen fastnat för nationalparken Jotunheimen, där ligger Norges två högsta berg bland annat. Området är väldigt stort och det finns många fina leder.

• Reply Sofia Brolin - hildas.se 20 september, 2016 at 07:32

Tack för tipsen! Norge har ju verkligen en oslagbar natur, ska kolla upp det för framtiden. 🙂

• Reply Ann Rumbleinthearctic 16 september, 2016 at 00:47

Vad fint du skriver, och vilka vackra bilder! Når jag bodde i Alaska så var det ganska så bra att ha utedass, då kunde man kolla upp mot himlen och se om det var norrsken medan man ändå var ute, och många gånger var det så. Efter 7 år där så vet jag nu att majoriteten av gångerna kom norrskenet ut vid 10-11 tiden på kvällen eller 2-3 på morgonen. Självklart kanske det inte är precis så statistik mässigt,men majoriteten av gångerna jag såg norrskenet var det så, och det var väldigt många gånger.

• Reply Sofia Brolin - hildas.se 20 september, 2016 at 09:11

Wow! Vilken upplevelse att kunna skåda norrskenet sådär från dass. 🙂
      Intressant ”statistik”, jag behöver alla tips jag kan få för mina framtida norrsken som jag ännu inte fått uppleva. 🙂

• Reply Erik Samuelsson 16 september, 2016 at 09:58

Något drog mig ut i kvällsnatten. Jag som gärna sitter inne i den varma stugvärmen hemma i Anten. Men den här kvällen tog jag en promenad längs med sjön Antens södra sida och stannade till vid ”Finska viken”. Det var det maffigaste skådespel jag någonsin sett över en stjärnklar natthimmel och gnistrande rimfrost i träden. Så man kan få utdelning av Norrskenet även på hemmaplan! Mycket inspirerande berättelse!

• Reply Sofia Brolin - hildas.se 20 september, 2016 at 09:13

Wow! Och här på hemmaplan. Jag väntar – och en dag ska jag också se det över Anten … eller Erska. Kanske blir det i vinter. 🙂

• Reply Sarah 17 september, 2016 at 08:33

Gud va härligt Sofia! Jag känner igen den där känslan när man är ute och vandrar. Älskar den också. Och att det finns så vackra och häftiga platser här hemma i Sverige! Tack för den här inspirationen! <3

• Reply Sofia Brolin - hildas.se 20 september, 2016 at 09:14

Ja, det är verkligen en härlig känsla. Och vi har häftiga platser även här i Sverige – trots att jag fick åka ganska långt. 🙂

• Reply Wilda 17 september, 2016 at 09:18

Vilken upplevelse! Så imponerad att du gjorde det och vilken frihet det måste vara!

• Reply Sofia Brolin - hildas.se 20 september, 2016 at 15:04

Ja, det var verkligen en häftig upplevelse och jag har sällan känt mig så fri som jag gjorde under de där dagarna.

• Reply Mellan skog och gård 17 september, 2016 at 20:30

Oj så vackert och härligt! Jag älskar också att vandra men det har varit väldigt sparsmakat med det… Blir inspirerad att vandra mer!

• Reply Sofia Brolin - hildas.se 20 september, 2016 at 15:04

Det är aldrig för sent! Jag ska också ha mer vandring i mitt liv nu. 🙂

• Reply Vad jag gjort den senaste tiden - Hildas 21 september, 2016 at 11:03

[…] har varit mycket att ta tag i sedan jag kom hem från min långvandring. Tidpunkten jag valde att åka i väg var inte så smart så här i efterhand med tanke på att det […]

• Reply Alicia 22 september, 2016 at 10:42

Jisses. Jag tittade igenom och njöt av bilderna i det här inlägget direkt när du publicerat det, men sparade texten till nu. Jag njuter mig genom varje stycke och häpnar, förundras och inspireras. Vilken fantastisk upplevelse! Så fint du beskriver jakten på norrsken och doppen i kalla vattendrag. Vilka sanslösa bilder – är det ens möjligt för naturen att anta den färgskalan? Jag vill se och läsa mycket mer. Jag vill gå ut på samma tur. Jag vill lägga mig där i den gulnande ljungen och bli ett med den. Himmel, vilken upplevelse! Tack för att jag fick dela den.