Livet

Personlig konferens – hur funkar det?

 

Om man stannar upp och reflekterar över vad man gör, varför man gör det och vart man vill så ökar sannolikheten för att man också når dit man vill. Att ha avsatt tid för att fundera på vad man vill förenklar livet eftersom det gör det lättare att ta beslut och att prioritera i vardagen, när du redan bestämt vad du vill göra och ungefär vart du är på väg.

Alla företag har konferenser där det görs genomgångar, strategier och upplägg inför framtiden. De gör allt för att de ska utvecklas, jobba vidare framåt och få alla på företaget att jobba mot samma mål. Det är ju en självklarhet om det ska fungera. Därför är det konstigt att konferenser för ens eget liv – som ju faktiskt är det viktigaste för var och en – inte är en självklarhet. Antingen kan man göra det på egen hand eller tillsammans med sin partner eller en god vän.
För om man har krav på livet och vill göra det bästa av den tid man har bör man göra aktiva val. Annars är risken att saker bara blir som de blir för att de förväntas eller brukar bli så.

Nu i somras hade vi vår åttonde årliga personliga konferens. Vi får många frågor om det och hur vi går till väga. Så därför tänkte jag nu berätta lite om upplägget och hur vi tänker. Sedan är det upp till dig att skapa ditt sätt att göra det på.

 

Fördelar med personlig konferens

  • Du lär känna dig själv och vad du egentligen vill
  • Det blir lättare att prioritera och göra val
  • Bästa sättet att uppfylla sina drömmar
  • Mindre tvivel i och med att du vet vart du är på väg
  • På det hela taget ger det dig en högre livskvalitet

Har man en partner är det klokt att göra det tillsammans för om man inte pratar högt om drömmar och mål i livet är ju risken annars att man en dag vaknar upp och inser att man är på väg åt olika håll.

 

Hur gör man?

Avsätt tid i kalendern

Se först till att boka en tid i kalendern och se till att avsätta ganska mycket tid. Vår allra första konferens varade i ungefär 4-5 timmar för att sedan expanderat upp till 8 timmar, med pauser för fika, bensträckare och lunch.
De senaste åren har vi gjort en större grej av det och nu gör vi det över ett par dagar i samband med att vi besöker en ny stad vi inte tidigare besökt.

 

Bestäm en plats

Förlägg helst konferensen på en neutral plats. Boka rum på ett hotell, en konferensanläggning eller annan plats som inte ingår din vardag. Viktigast är ett miljöombyte, eftersom det ger energi, kreativitet och nya perspektiv.

Vi delar in vår konferens i olika pass. På förmiddagen kan vi sitta på en bänk i en park och avhandla ett av våra sex områden, sedan äter vi lunch och promenerar för att hitta en ny plats att sitta på för att avhandla nästa punkt. Det är väldigt inspirerande och ger klara tankar.

 

Utrustning

Allt du egentligen behöver är en skrivbok och en bra penna. Skaffa dig gärna en bok som du endast använder till dina konferenser, eftersom det är praktiskt att ha all dokumentation samlad. Man kan såklart använda dator, men risken finns att det distraherar tankarna. Oavsett om man använder penna eller dator så finns det en viktig kraft i att skriva ner vad man kommer fram till. Det är skillnad på att ha en tanke och att få den på pränt, det tvingar dig till en helt annan skärpa och tankekraft för att kunna konkretisera och formulera de tankar som kommer upp. Det är väldigt nyttigt. När det dessutom finns nerskrivet öppnar sig också möjligheten att se vad man åstadkommit. Många gånger märker man inte alla de förändringar som man genomgår, men det blir väldigt tydligt när jag kan läsa vad jag ville för fyra år sedan och se att jag faktiskt är där nu.

 

Vårt upplägg

Man behöver ha någon form av struktur på sin konferens. Vi jobbar utifrån 6 områden: Ekonomi, Hem & boende, Jobb, Fritid, Relationer och Personlig utveckling. Vi sätter upp mål både på kort och lång sikt. Var vill jag befinna mig om 1 eller 5 år på respektive område? Vi behandlar också stort som smått, vissa mål är stora och övergripande medan andra är små och konkreta – allt ska med upp på bordet. Vi pratar om tre olika perspektiv; jag, han och vi.

Eftersom vi har gjort detta i många år så påbörjar vi varje område med att gå igenom föregående års anteckningar och bocka av allt vi genomfört. Vissa punkter stryks helt för visst händer det att mål som man satt upp föregående år inte längre känns aktuella eftersom man förändras med tiden och får nya tankar och influenser som såklart påverkar ens mål och prioriteringar.
När man tar sig an ett område så börjar vi att bena allt som dyker upp kring respektive område. Färdig är man först när allt är uttömt. Som jag tidigare skrev så berörs stort som smått.
Sätt gärna upp mätbara mål, så att du vet efteråt om du har lyckats eller inte. Vissa punkter kan också behöva deadlines.
För varje sak vi skriver ner i vårt protokoll så sätts en liten ruta framför, den rutan kan man sedan bocka i och då syns det tydligt vilka mål man uppnått och inte.

För ett antal år sedan satte vi upp som mål på en konferens, att vi ville frigöra mer tid och skapa ett enklare liv. Vi satte också upp alla delmål som vi måste klara av för att ta oss dit. Det är därför vi de senaste åren genomgått alla dessa förändringar med att sälja det stora huset på landet och göra oss av med ALLT överflöd, och nu bor i en liten lya i stan. Tänk vad en mening på ett papper kan medföra. Testa själv vettja!

 

Jag har tidigare skrivit om personlig konferens, så om du vill läsa mer om det kan du göra det.

//Sofia ♥

Previous Post Next Post

You Might Also Like

10 Comments

  • Reply Malin 15 oktober, 2018 at 21:14

    Jag har faktiskt tänkt på det här till och från sedan du skrev om det förra gången, men nu tror jag faktiskt att jag ska göra slag i saken och ha en egen konferens. Jag har ingen partner men en väldigt god vän som jag ska föreslå det för. Nu blev jag verkligen inspirerad till att planera framtiden eftersom den liksom har gått i stå litegrann.

    • Reply Sofia Brolin - hildas.se 18 oktober, 2018 at 10:22

      Så roligt att du blir inspirerad och nu ska göra det. Hoppas att du och din vän gillar det! 🙂

  • Reply Anna som bor i husbil 16 oktober, 2018 at 19:10

    Ni är så himla inspirerande! Sådär organiserade konferenser har vi aldrig haft. Vi är nog ganska bra på att ta oss tid till att fundera och utveckla idéerna när de kommer. Men tror ändå att vi kanske ska fundera över att ha en sån där konferens en gång. Och testa åtminstone! Kram!

    • Reply Sofia Brolin - hildas.se 18 oktober, 2018 at 10:24

      Vad roligt Anna! Om ni gör det vore det kul att höra hur det funkade för er. Vi funderar och diskuterar ju faktiskt också ständigt om idéer som kommer, men det är verkligen skillnaden när man organiserar det och skriver ner allt. Dessutom är det jäkligt kul att kolla tillbaka i den där boken där alla tankar, mål och idéer finns nerskrivna. 🙂
      Stor kram till er! <3

  • Reply Rania {Northbound Journeys} 17 oktober, 2018 at 06:56

    Det har ju gått något år sedan jag hörde talas om era personliga konferenser, och redan då tänkte jag att ”wow, vilken bra grej!” . Senaste året har livet varit lite omtumlande och mycket har hänt, men nu har jag landat igen och med en ny partner, och nya drömmar. Ska berätta om det här konceptet för honom och se om han inte kan tänka sig att göra något liknande 🙂

    För övrigt så var det ju alldeles för länge sedan vi sågs nu tycker jag!! Hoppas allt är bra med er <3

    • Reply Sofia Brolin - hildas.se 18 oktober, 2018 at 13:41

      Det har verkligen hänt mycket i ditt liv också de senaste åren. Kul, hoppas att han ”köper” idén. Jag håller helt med, det är alldeles för längesedan vi sågs. Säg till om du har vägarna förbi Göteborg, då är du varmt välkommen! Annars kan vi ju alltid ta en skypefika snart. 🙂
      Stor kram

  • Reply Helena- Mellan raderna 20 oktober, 2018 at 18:06

    Vilket bra inlägg!😃👌🏻 Jag tror det här är nåt som ALLA skulle behöva (förutsatt att konferensen blir lite mer effektiv o givande än de man brukar åka på med jobbet 😆). Sen är väl nästa utmaning att lyckas övertyga sin partner om att det är en bra idé… 🤔

    • Reply Sofia Brolin - hildas.se 23 oktober, 2018 at 14:58

      Tack! Och ja, haha. Men det fina är ju att det är man själv som bestämmer det. 🙂
      Börja med att så ett frö. Berätta om att du hört andra som gjort det här och varför det kanske skulle vara bra för er och låt det sedan gå en tid så att han ”vänjer sig” vid tanken… Förhoppningsvis kanske det faller i god jord. Lycka till! 🙂

  • Reply Anne 22 oktober, 2018 at 16:07

    Jag och min sambo har kört konferens två gånger nu efter inspiration från dig! Vi har avsatt en dag på semestern och satt oss på stadsbiblioteket i Göteborg. Funkar jättebra att låna ett litet studierum där några timmar. Sen har vi ätit lunch på stan och ofta också fika i biblans suveräna café. Vi har också gått igenom olika områden, först någon timme på egen hand och sedan träffats och berättat för varandra vad vi tänkt på. Det har bägge gångerna mynnat ut i en attgöra-lista och datum under hösten för att jobba vidare. Tex en kväll för att strukturera upp sparande. Så själva konferensen blir mer för att sätta upp mål och datum för att jobba vidare. Har varit kul och vi kommer säkert göra om det! Vi är ganska praktiska så det har inte blivit så stora omvälvande idéer för vår del, men ett bra sätt att få grejer gjort som man vill satsa på!

    • Reply Sofia Brolin - hildas.se 23 oktober, 2018 at 15:02

      Så himla fint att höra om ert sätt att göra det på. Det låter som ett toppenupplägg! Det gäller att hitta den modell som passar en själv och ens egen situation. Tror verkligen det är smart av er att sätta datum på vissa grejer. Har man en deadline tror jag att det är lättare att få det gjort. Och vilken bra med bibblan i Gbg, den är verkligen kanon. Älskar också caféet, salladerna de har där är grymma! 🙂

    Leave a Reply

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.