Livet

Vättern runt i veteranbil

I sakta mak har vi kört vår brittiska Triumph Herald från 1969.

Nu är vi hemkomna från vår road trip. Under fyra dagar tog vi oss runt Vättern, puttrandes i 60 km/h i vår gamla veteranbil från 1969. Solen har strålat konstant och utan nymodigheter såsom AC har vi kört med nedvevade rutor och vinden har blåst i håret. Och med kartbokens hjälp hittade vi alla små idylliska vägar runt sjön. Vi har sett så många fantastiska platser och är nu hemma fyllda med varma minnen.

Första natten bodde vi på Kanalhotellet i Karlsborg och staden visade sig vara väldigt mysig. Nere vid kanalen åt vi en fantastisk middag på Idas brygga och sedan åt vi glass och strosade runt bland vackra byggnader och fina bryggor. En sväng in till Karlsborgs fästning tog vi oss också och jag blev förvånad över hur stort där var, det var liksom som en stad i staden.

Andra natten spenderade vi i fantastiskt vackra Vadstena och på Klosterhotellet, byggnaden är från 1300-talet och en av Sveriges äldsta. Boendet var jättefint, precis invid Vättern. På kvällen åt vi på Restaurang Munkklostret som fått flera utmärkelser, dock levde de tyvärr inte alls upp till sitt rykte och prisnivå. Vadstena var förövrigt en otroligt fin plats som både jag och min man blev förtjusta i, så hit kommer vi att återvända, det är vi säkra på.

Den tredje, och sista natten, bodde vi över på jättemysiga och trevliga Amalias hus, det var också i det huset som Amalia bakade de allra första polkagrisarna 1859. Gränna var helt hysteriskt på dagen, där var proppat med turister som handlade polkagrisar, så vi blev först lite avskräckta men framåt kvällen lugnade det ner sig och vi gick ner till hamnen och åt semestern godaste middag på Bergströms kök. Det var en jättetrevlig och opretentiös restaurang där jag fick en av de absolut godaste vegetariska rätterna jag någonsin ätit.

Detta var bara ett litet smakprov av vår semester. Det finns så många fina pärlor runt Vättern och det är så skönt att man inte behöver resa världen runt för att uppleva vackra platser. Det räckte att åka 50 mil totalt för att få en oförglömlig semester.

Första natten stannade vi i Karlsborg och på mysiga Kanalhotellet.

I Karlsborg promenerade vi på de fina gångvägarna längs sjön.

På det gamla fina konditoriet i Vadstena åt vi en god grillad lunchsmörgås.

Andra natten bodde vi i en av Sveriges äldsta byggnader; det gamla
Klosterhotellet i Vadstena där det sägs spöka. Dock överlevde vi natten utan
några paranormala aktiviteter 😉

Den otroligt maffiga Klosterkyrkan i Vadstena slog oss båda med häpnad.
Jag blev fullkomligt förälskad i Vadstena och alla dess vackra hus.

Den tredje natten sov vi på jättetrevliga Amalias Hus i Gränna. På kvällen
satt vi på vår balkong och njöt av en stilla och ljummen solnedgång.
Bättre än så blir det knappast!

//Sofia ♥

Previous Post Next Post

You Might Also Like

13 Comments

• Reply Jennica... 24 juli, 2013 at 08:38

Wow, så fantastiskt fina bilder! Och vad härligt att köra runt i den gamla fina bilen i långsamt tempo och bara mysa tillsammans. Nu blev jag lite avis minsann….. 😉
    Kram!

• Reply Pia Gustafsson 24 juli, 2013 at 09:02

Vilken annorlunda bilsemester. Jättefina bilder och Karlsborg är bara sååå fint. Kraaam Pia

• Reply Studio Livskraft 24 juli, 2013 at 09:44

Jag är också nyss hemkommen från vår lilla resa runt Vättern och trots våra olika förutsättningar (vi i Volvokombi med tält och spritkök och släktträff, 19 stycken, på Hargebadets camping)så kan även jag konstatera att man inte behöver åka särskilt långt för att hitta små pärlor i vårt land. När vi tröttnat på släkten for vi, liksom ni, för ett besök på Karlsborgsfästning och sedan vidare till Hjo. En charmig liten trästad med sekelskiftes villor och en fin stadspark vid Vätterns strand. Dessutom finns en gratis badanläggning med möjlighet att bada i tempererade bassänger eller om man hellre föredrar det att bada i Vätterns ganska så kalla vatten. Vid badet finns även små söta badhytter bevarade från tidigt 1900-tal som ger stranden en charmig inramning. I mina planer fanns även ett stopp i Gränna för inköp av polkagrisar med men eftersom det var så vackert väder valde vi att stanna ytterligare en dag på Hjo camping för att sola och bada och apropå äta gott så kan jag rekommendera glassen hos "Moster Elin" som huserar i hamnen i Hjo. Gränna blåste vi alltså förbi med en storslagen utsikt från E4:an ut över Vättern och Visingsö.

• Reply hildashem.se 26 juli, 2013 at 06:31

Så mysigt det låter! 🙂
      Hjo är en ljuvlig liten stad, men eftersom vi varit där flera gånger tidigare så hoppade vi över den denna gång och satsade på det vi inte hade sett 🙂

• Reply FarmorMormorA 24 juli, 2013 at 09:56

Lite avundsjuk på den fina bilen. Och jag blev precis lika imponerad av klosterkyrkan i Vadstena som ni blev då jag var där för några år sedan.

• Reply EM 24 juli, 2013 at 15:04

Vi brukar/brukade åka Vättern runt varje sommar med husbilen (nu stannar vi mest på ön)
    och Vadstena kyrka är min absoluta favoritplats. En sån magisk stämning!!! För tre år sen åkte vi ångbåt dit och vi var där på Heliga Birgittas dödsdag, dvs henne, som dom säger, himmelska födelsedag. Nåt jag aldrig kommer att glömma.Här kan du se mitt inlägg http://elsamariannes.blogspot.se/2010/07/rosor-pa-ovantade-platser.html
    Såg att du nästan var ute vid "min ö" Skaftö, dvs på Bokenäset. Hoppas du hade en fin resa hit också.
    kram elsamarianne

• Reply hildashem.se 26 juli, 2013 at 06:32

Det var fint på Bokenäset, vi fikade och kollade på blommor och växthus 🙂
      Kram Sofia

• Reply Annie Sand 24 juli, 2013 at 19:25

Vilka härliga bilder och vilken härlig resa ni haft. Är lite avundsjuk på ert sätt att resa, det skulle inte alls vara illa att åka på road trip i en veteranbil. Ha en riktigt fin onsdagkväll!

• Reply AnnaA 24 juli, 2013 at 19:29

Har redan varit på alla de där ställena, men vill så gärna göra samma resa. Fast gärna ännu långsammare. 🙂 Askersund och skogarna runt Tiveden är ju magiska och jag har hört mycket fint om Hjo. Vi ska, japp, nån gång SKA vi ut runt sjön och glida. 🙂

• Reply Marianne 25 juli, 2013 at 07:58

Mysig liten tripp!
    Kul att ni glider iväg i eran fina lilla pärla:)
    Ha det så gott!
    Kram

• Reply Helena Milton 25 juli, 2013 at 11:55

Blir riktigt inspirerad att åka runt Vättern efter att ha läst detta. Utflykter med bil brukar vara riktigt roliga. Jag älskar att köra bil. Er veteranbil var himla charmig! 🙂

• Reply ann 25 juli, 2013 at 14:12

Hvilke fantastisk smukke billeder – jeg vil vove påstanden, at du har øje for skønhed. Du ser mere end jeg ville ha set.
    Der er så mange smukke steder i Sverige, når man holder øjnene åbne.
    Sjovt så betaget man kan blive når man træder ind i en gammel kirke…. man får jo nærmest en følelse af æresfrygt 😉
    Dejligt indlæg 😀

• Reply Vackra Vadstena - Hildas hem 29 september, 2015 at 09:46

[…] vi var ute och åkte Vätternrundan i veteranbilen så var en av våra anhalter Vadstena. Det var första gången som jag besökte den fina staden, […]